RISTO DABIĆ, GENERALNI DIREKTOR

RISTO_DABIĆ

RISTO DABIĆ, GENERALNI DIREKTOR, FAMOS a.d., ISTOČNO SARAJEVO:

POGONOM ZA TERMIČKU OBRADU OBEZBIJEDILI SMO CJELOVIT
TEHNIČKO-TEHNOLOŠKI PROCES
                   Tekst Rašid Hakić,
Fotografije FAMOS a.d.
Više od četiri decenije neprekidnog rada je u struci, potvrđujući stručnost i moralnost u obavljanju niza značajnih funkcija. Isto toliko vremena ostao je posvećen radu  i razvoju FAMOS-a, privrednog kolektiva u kojem se zaposlio nakon sticanja akademskog zvanja diplomiranog inžinjera mašinstva.
Svjedok je stasavanja, zenita uspjeha, ali i drugih, manje lijepih vremena kroz koje je prošao ovaj privredni subjekt, čiji je naziv, kako u ex jugoslovenskim tako i svjetskim okvirima izgovaran sa velikim respektom.
Jedan od onih ponajviše zaslužnih za tehničko-tehnološku kompaktnost  i iznalaženje rješenja s ciljem kontinuiteta poslovanja i potvrđivanje kvaliteta na nadasve izbirljivom ino tržištu. Ovo su samo detalji pažnje vrijedne biografije Riste Dabića, koji je već više od dvanaest godina prvi čovjek menadžmenta FAMOS-a, u vremenu turbulentnih privrednih dešavanja na globalnom nivou, čije refleksije su itekako vidjljive u svim segmentima privredne i društvene bh. stvarnosti.
Šta danas FAMOS znači za razvoj lokalne zajednice i šta predstavlja u makro okruženju, sa kojim i koliko iskorištenim kapacitetima, šta od proizvod i usluga nudi tržištu
i koji su osnovni elementi strategije poslovanja, pitanja su čijim odgovorima afirmišemo poslovne aktivnosti, primjerene vremenu i uticaju eksternih faktora.
ISKORIŠTENOST PROIZVODNIH I DRUGIH POTENCIJALA MANJA OD RASPOLOŽIVE
BH BUSINESS MAGAZINE: Gospodine Dabić, šta predstavlja težišne djelatnosti FAMOS-a  danas?
RISTO DABIĆ:Od osnivanja FAMOS je razvojni koncept bazirao na proizvodnji pogonskih agregata za vozila. Aktuelni proizvodni program, odnosno finalni proizvodi su Diesel motori po licenci Mercedes-Benz-a snage 70 do 191 KW, kao i motori vlastite konstrukcije, 6 cilindara u radnoj izvedbi vodom hlađeni.
Motori se proizvode u varijanti za pogon kamiona i specijalnih vozila, autobusa, građevinskih i poljoprivrivrednih mašina, pogonski i pomoćni motori brodova , te motori šinskih vozila i stabilnih mašina.
Proizvodni program upotpunjavaju mjenjači po licenci ZF Friedrichshafen sa  ulaznim obrtnim momentom  od 350 do 1200 Nm i brojem stepena prenosa od 4 do 16,  sa primjenom u kamionima, specijalnim vozilima, autobusima i poljoprivrednim mašinama, te standardni i specijalni alati.
Djelatnost FAMOS-a čine i industrijske usluge i to industrijski remont motora i mjenjača, izrada radilica, kućica motora, glava cilindra, zamajaca, zupčanika razvoda, kućišta razvoda i drugih dijelova motora iz pomenutih programa i drugih proizvođača. Vršimo izradu cilindričnih evolventnih zupčanika i ozubljenih vratila sa pravim i kosim zubima prečnika do 500, dužine do 1000 i modula do 9 milimetara, sa završnom obradom brijanja i brušenja. U oblast industrijskih usluga spada i masovna proizvodnja dijelova sinhronizacije u svim veličinama i prilagođena za ugradnju u finalne proizvode drugih proizvođača, izrada dijelova od metala po narudžbi primjenom postupaka sa i bez skidanja strugotine, izrada po narudžbi i svih vrsta steznih i mjernih alata, a odnedavno i usluge termičke obrade u vlastitom proizvodnom odjeljenju.
BH BUSINESS MAGAZINE: Kojim proizvodnim kapacitetima FAMOS raspolaže, kako je organizovan proces proizvodnje i sa kojim elementima sistema kontrole kvaliteta?
RISTO DABIĆ: Proizvodnja pogonskih agregata organizovana je u dvije cjeline i to proizvodnju i montažu, te generalni remont motora i mjenjača.
 Raspoloživi kapaciteti, trenutno iskorišteni 30 posto, omogućavaju proizvodnju i montažu 1500 komada motora, proizvodnju i montažu 1500 mjenjača, generalni remont 1500 motora, te generalni remont 1500 komada mjenjača.
Proizvodni proces komponenti u dijelu proizvodnje motora organizova je linijski, dok je u ostalim proizvodnim cjelinama u primjeni grupni raspored opreme. FAMOS raspolaže sa više od 600 alatnih mašina čiji mašinski kapaciteti omogućavaju proizvodnju 10000 radilica, 30000 glava motora, 5000 kućica motora, 4500 ostalih kućišta, 30000 zupčanika, 5000 vratila, te 30000 sinhrona.  Sve navedeno prati i sistem kontrole kvaliteta shodno certifikatu međunarodnih standarda ISO 9001:2008, shodno čemu je urađena dokumentacija sistema kvaliteta koju čine Poslovnik o kvalitetu, procedure koje definišu proces od ulaza do izlaza, uputstva kao dopuna u detaljizaciji odvijanja procesa, te formalizovani obrasci koji služe za evidenciju odvijanja procesa.
BH BUSINESS MAGAZINE: Kakva je vlasnička struktura kapitala FAMOS-a, koliko je radnika uposleno i šta predstavlja osnovne karakteristike po osnovu kadrovske i starosne strukture ?
RISTO DABIĆ: FAMOS je akcionarsko društvo sa 65 posto kapitala RS, 10 % Fonda PIO, 5% Fonda restitucije, a 20% je u vlasništvu malih akcionara.
Trenutno je radno angažovano 250 radnika, od mojih 245 na neodređeno vrijeme i 5 radnika na ugovoru o djelu, odnosno određeno vrijeme. Od ukupnog broja zaposlenih 150 je proizvodnih, dok su ostali sa satusom „režijskih“, iako su zaposleni u sektorima razvoja i tehnologije i time direktno vezani za proizvodni proces. Kada je u pitanju kadrovska struktura, 21 je sa visokom stručnom spremom i 12 sa višom, ali je starosna struktura nepovoljna uzme li se u obzir činjenica da je 80 posto zaposlenih u životnoj dobi od 40 do 60 godina.
 S tim u vezi, u fazi restruktuiranja nastojat ćemo poboljšati starosnu strukturu zapošljavanjem tridesetak mlađih radnika, a onima koji ispunjavaju uslove omogućiti odlazak u zasluženu penziju. Suočeni smo i sa problemom koji se odnosi na nedostatak proizvodnih zanimanja u oblasti metalske industrije, izraženog na čitavom bh. području.
BH BUSINESS MAGAZINE:  Koja a su najznačajnija tržišta FAMOS-a i sa kojom proporcijom strukture finalne proizvodnje u odnosu na proizvodne usluge?
RISTO DABIĆ:Na ino tržište  plasiramo preko 90 posto proizvodnje, a najznačajnija tržišta su Njemačka, Srbija, Crna Gora, Sirija, Turska i Iran.
U strukturi ukupne proizvodnje konstantno raste udio komponenti i proizvodnih usluga u odnosu na finalne proizvode, a posjedovanjem licenci o pravu na tehnologiju i proizvodnju dijelova Mercedes-Benz i ZF obezbijedili smo prolaz do ogromnog broja korisnika vozila, kako Mercedesa tako i drugih evropskih proizvođača.  Kontinuirana saradnja sa naučnim, stručnim i obrazovnim institucijama, stručni kadrovi visoke osposobljenosti i iskustva, te primjena standarda ISO 9001:2008, obezbjeđuju efikasnost u svim sferama procesa poslovanja FAMOS-a, što kupcima garantuje sigurnost i ispravnost naših proizvoda.
    EKONOMSKI OPRAVDANA INVESTICIJA
BH BUSINESS MAGAZINE: Nedavno se pustili urad pogon za termičku obradu. Šta su bili razlozi donošenju odluke o realizaciji  takvog jednog projekta, koliko je koštao i šta su prednosti istog ?
RISTO DABIĆ: Potrebe proizvodnog procesa FAMOS-a podrazumijevaju i razne vrste termičke obrade. Tu vrstu usluga pružali su nam „Pobjeda“ iz Tešnja i  Tvornica alata u Trebinju, što je, osim cijene obrade iziskivalo i troškove transporta. Osim toga, obim poslova termičke obrade u protekle dvije-tri godine znatno se povećao i poslovno isplativom smatrali smo izgradnju vlastitog pogona termičke obrade.  Realizacija projekta koštala je oko 1,2 miliona KM i u pravom smislu te riječi je opravdana, kako zbog vlastitih potreba, tako i zbog činjenice da usluge termičke obrade pružamo i drugim privrednim subjektima.
Novootvoreni pogon termičke obrade omogućava:
– Meko žarenje svih vrsta čelika, čeličnog i sivog liva, te obojenih metala s ciljem rekristalizacije i poboljšanja obradivosti,
– Izotermalno žarenje svih vrsta čelika, čeličnog lima i obojenih metala čime se postiže ekonomičnost  žarenja, naročito kod brzoreznih čelika,
– Difuzno, odnosno homogenizaciono žarenje konstrukcionih i brzoreznih čelika s ciljem izjednačavanja lokalnih razlika u strukturi poslije termičke obrade,
– Rekristalizaciono žarenje konstrukcionih čelika čime se smanjuje unutrašnje naprezanje kod dijelova izrađenih plastičnom deformacijom,
– Normalizacija čelika za opruge, odnosno legiranih čelika s ciljem dovođenja strukture u „normalno stanje“ ujednačavanjem veličine zrna,
– Kaljenje konstrukcionih i legiranih čelika s ciljem poboljšanja mehaničkih osobina,
– Popuštanje čelika za kaljenje čime se smanjuje unutrašnje naprezanje poslije kaljenja i povećanje žilavosti,
– Poboljšanje konstrukcionih i alatnih čelika s ciljem površinskog otvrdnjavanja uz zadržavanje žilavog jezgra, te
– Nikotriranje konstrukcionih, alatnih i čelika za poboljšanje sa efektima visoke površinske tvrdoće u sloju do 20 mikrona,  sa pogodnošću kod dijelova sa tankim zidovima.
Za ispitivanje i praćenje kvaliteta procesa termičke i hemijsko-termičke obrade služi laboratorija u kojoj se, metodama bez rezanja, obavljaju mehanička i metalografska ispitivanja i kontrola pojava unutrašnjih i spoljnjih defekata kod materijala.
REALIZACIJOM PROJEKTA RESTRUKTUIRANJA DO NOVE ETAPE RAZVOJA
BH BUSINESS MAGAZINE: Šta predstavlja strategiju poslovanja  FAMOS-a i šta je neophodno učiniti kako bi raspoloživi stručni, iskustveni i proizvodni kapaciteti bili iskorišteni u što većoj mjeri ?
RISTO DABIĆ: FAMOS se trenutno nalazi u fazi proizvodno-programskog i finansijskog restruktuiranja , čiji rezultat bi morao biti samoodrživost u poslovanju.
 Verifikacijom navedenog programa od strane Vlade, a potom i Skupštine Republike Srpske, obezbijedit će se preduslovi za raspisivanje međunarodnog tendera za prodaju većinskog dijela državnog kapitala.
 Budućnost poslovanja FAMOS-a  je u kombinovanju nekoliko poslovnih područja.
Prvo što treba uzeti u obzir jeste činjenica da je plasman motora i mjenjača ograničenog opsega na suženom tržištu i sa velikim učešćem domaćih dijelova.  U mogućnosti smo proizvoditi kvalitetne agregate , ali ne možemo ispoštovati niti pratiti evropske zahtjeve EURO propisa, čime je, ponavljam, poslovanje u ovom području ograničeno.
Druga činjenica koja bitno određuje strategiju poslovanja ogleda se u tome da su proizvodnja i plasman dijelova motora i mjenjača usmjereni za izvoz u Evropu i ostala svjetska tržišta. Time smo stekli reputaciju kvalitetnog i konkuretntnog proizvođača komponenti motora. Zbog toga moramo povećati proizvodnju i plasman komponenti za koje posjedujemo licencnu dokumentaciju, uz istovremeno širenje asortimana proizvodnje. I treći, ništa manje bitan element poslovne strategije jeste proizvodnja novih komponenti za poljoprivrednu mehanizaciju i putnički program, kao i razvoj programa van postojećeg.
Sintezom navedenih elemenata, a uzimaući u obzir stručne i iskustvene potencijale zaposlenih, te raspoložive tehničko-tehnološke kapacitete siguran sam da FAMOS i dalje može biti važan činilac razvoja lokalne sredine i bitan element domaće metalske industrije, sa istim takvim statusom u makro okruženju.
BIOGRAFIJA
RISTO DABIĆ, rođen je 4. 8. 1946. godine u Sarajevu, općina Centar.
Osnovnu, srednju školu i Gimnaziju, sa osličnim uspjehom u svim razredima završio je u Sarajevu.
 Akademsko zvanje diplomiranog inžinjera mašinstva stakao je na Mašinskom fakultetu u Sarajevu 1971. godine sa ocjenom 10.
Iste godine, kao stipendista, zaposlio se u FAMOS-u.
Tokom više od četiri decenije neprekidnog radnog angažovanja u matičnom privrednom subjektu znanja stečena na fakultetu implementirao je u praksi, uz konstantu stručnog usavršavanja.
Bio je konstruktor, rukovodilac Konstrukcije motora, direktor OOUR-a Razvoj motora, pri čemu je, pored ostalog, učestvovao u izradi i odlučivanju Planova potrošnje električne energije, programa štednje, automatske regulacije vršnog opterećenja, a obavljao je i dužnost direktora RO Istraživanje i razvoj.
Tokom rata obavljao je poslove  rukovodioca za Tehniku i razvoj i bitno uticao na očuvanje proizvodnih kapaciteta. Odlukom vlade Republike Srpske, 1. Aprila 2000. godine imenovan je za generalnog direktora FAMOS-a.
Pored navedene dužnosti obavljao je i dužnost predsjednika  Upravnog odbora Elektro-distribucije Pale, a potom i predsjednika Nadzornog odbora istog privrednog subjekta.
 Bio je član više Upravnih i Nadzornih odbora: BNT Kovačnica u Travniku, Vanjsko-trgovinske komore BiH, Privredne komore Republike Srpske, gdje je bio i Predsjednik UO PKRS.
 Za rezultate ostvarene na profesionalnom planu i društveno angažovanje dobitnik je brojnih nagrada i priznanja od kojih i Medalje rada, Zlatne značke FAMOS-a,  te Šestoaprilske nagrade Saveza Sindikata Sarajevo.
Govori engeleski i služi se njemačkim jezikom. Oženjen je i otac dvoje djece.
         

Komentari

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com