SEAD DŽAFIĆ, VLASNIK FIRME – PREDSJEDNIK NADZORNOG ODBORA TVORNICE OTKIVAKA I ODBOJNO VLAČNIH NAPRAVA „UNIS TOK „, KALESIJA:
ZAHTJEVI TRŽIŠTA PREMAŠUJU RASPOLOŽIVE PROIZVODNE MOGUĆNOSTI,
A RAZVOJNE ŠANSE SU NAM ONEMOGUĆENE
Tekst Rašid Hakić
Fotografije:UNIS TOK
Tranzicija vlasničkih odnosa, karakteristika privrednog ambijenta prvih poslijeratnih godina, na bh. prostoru je u praksi je potvrdila brojne manjkavosti i nedorečenosti.
Negativni primjeri, nažalost su brojni, a nekada veliki privredni sistemi, u najvećem broju slučajeva nestali su sa poslovne mape.
Zato pozitivni primjeri privatizacije, kojih na sreću ima, dobijaju još više na značaju ukoliko privredni subjek bilježi stalnu tendenciju razvoja.
Ako pri tome postane značajan i u regionalnim okvirima, a potražnja nadmaši raspoložive proizvodne kapacitete, tada zaslužuju posebno priznanje i respekt.
A upravo navedeno odnosi se na „UNIS TOK“ iz Kalesije, privredni subjekt koji je okosnica privrednog razvoja, kako lokalne zajednice, tako i šireg okruženja. Ipak nije sve bilo kako treba, a ni danas borba sa „vetrenjačama“ nije prestala.
Krilatica „trnjem do uspjeha“ najbolje oslikava sve ono kroz što je morao proći, a i danas doživljava Sead Džafić, vlasnik „UNIS TOK“-a, koji je status uspješnog privrednika potvrdio i u vremenima kada je privatno poduzetništvo u ex jugoslovenskim okvirima bilo još u povojima.
Menadžerskim poslovima počeo se baviti od 1988. godine, osnivajući prodavnicu mješovite robe i time iskazao svoju namjeru da želi ustrajati u menadžerskim aktivnostima.Potom je prodavnicu mješovite robe pretvorio je u uspješnu veleprodaju široke potrošnje, a prve poslijeratne godine osnovao je firmu “Magnat” koja se bavila proizvodnjom stolarije, u sastavu koje je djelovalo i skladište materijala
Ali, krenimo redom i detaljnije.
BH BUSINESS MAGAZINE:Gospodine Džafić, šta su bili razlozi izgradnje fabrike u Kalesiji i koju važnost je imala u tadašnjem ex jugoslovenskom privrednom ambijentu?
S. DŽAFIĆ: Obzirom na činjenicu da je Kalesija sedamdesetih godina prošloga stoljeća imala status izuzetno nerazvijene općine, na tadašnjem republičkom nivou donesena je odluka o izgradnji fabrike, kako bi tadašnja stopa nezaposlenosti barem djelimično bila poboljšana.
Sredstvima Fonda solidarnosti, izgradnja je počela 1980., a nakon četiri godine fabrika je puštena u rad, čime su osigurana radna mjesta za 185 radnika, što je u znatnoj mjeri uticalo na poboljšanje socijalnih prilika na području općine i šire. Fabrika je poslovala u sastavu tada renomiranog poslovnog sistema UNIS, a kompletna proizvodnja, zahvaljujući takozvanoj dogovornoj ekonomiji, bila je namijenjena potrebama jugoslovenskih željeznica.
Za samo nekoliko godina uspješnog poslovanja ovaj privredni kolektiv postao je vodeći proizvođač odbojno vlačnih naprava na području jugoistočne Evrope.
BH BUSINESS MAGAZINE: Kako se ratno stanje odrazilo na tvorničke infrastrukturne kapacitete i tehničku opremu?
S. DŽAFIĆ: Sticajem ratnih okolnosti „UNIS TOK“ se nalazilo na prvoj borbenoj liniji, što je za posljedicu imalo velika oštećenja tvorničkih kapaciteta.
Uzme li se u obzir i podatak da je Kalesija početkom rata petnaestak dana bila okupirana, u takvim neprilikama svi infrastrukturni sadržaji ovog privrednog kolektiva bili su u znatnoj mjeri devastirani.
S ciljem spašavanja, u uslovima koje su dozvoljavale ratne okolnosti, dio opreme je dislociran u obližnje Tojšiće, gdje je bio u funkciji tadašnjih potreba.
TEŠKA PRILAGODBA
RADNIKA NA NOVONASTALE VLASNIČKE ODNOSE
BH BUSINESS MAGAZINE: „UNIS TOK“ jedan je od pozitivnih primjera tranzicije vlasničkih odnosa u Bosni i Hercegovini. Sa čime ste, kao vlasnik, bili suočeni u prvim godinama poslovanja?
S. DŽAFIĆ: Novi početak u „UNIS TOK“-u ostvaren je okončanjem procesa privatizaciije, defenisanjem vlasničkih odnosa i izmirenja obaveza koje sam kao vlasnik preuzeo.
Zatečeno sanje bilo je sve samo ne optimistično sa aspekta tehničko-tehnološke opremljenosti i bez tržišta Želim naglasiti da je moja odluka o kupovini „UNIS TOK“-a bila bazirana na osnovnom motivu pomoći rodnom kraju, stavljanjem u funkciju raspoloživih privrednih potencijala, a time i otvaranja prijeko potrebnih radnih mjesta.
Stručnost i iskustvo zaposlenih u prijeratnoj usvojenoj djelatnosti uvjeravali su da postoji potencijal za novi početak.
Pristupili smo prilagođavanju zahtjevima tržišta, što je podrazumijevalo inoviranje proizvodnog asortimana, sa akcentom na proizvodnju vanjskih i unutarnjih ležaja za autobuse, kamione i građevinske mašine.
Uporedo sa aktivnostima osavremenjavanja proizvodnog procesa bio sam suočen i sa problemom koji se ogledao u tome da radnici nisu shvatali okolnosti definisane novonastalim vlasničkim odnosima, što je podrazumijevalo odgovornost i obaveze koje nisu bili spremni izvršiti.
U takvim okolnostima, kada je bila upitna realizacija planskih aktivnosti, koji su bili u direktnoj vezi sa poštivanjem obaveza prema kupcima, bio sam primoran pristupiti postupku jedinstvenom u poslijeranom periodu na bh. prostoru, a to je tužiti radnike.
Naredni korak bio je otkaz za dvadsestdva zaposlena i izmirivanje svih obaveza prema istima.
Bila je to mjera kojom su striktno definisani odnosi na relaciji poslodavac – uposlenik, nakon čega smo raspoložive resurse stavili u finkciju razvoja svih segmenata poslovanja.
KVALITET, SPOSOBNOST I POUZDANOST
BH BUSINESS MAGAZINE:Šta su osnovne karakteristike proizvodnog procesa, šta čini proizvodni asortiman „UNIS TOK“-a i na tržišta kojih zemalja isti plasirate?
S. DŽAFIĆ: Proizvodni asortiman čine otkivci za autoindustriju, proizvodi za šinska vozila i takozvani ostali proizvodi. Proizvodnja raznih vrsta oktivaka težine od 0,5 do devet kilograma predstavlja osnovni proizvodni program sa namjenom za klizne, zglobne i kotrljajuće ležajeve, čaure različitih gravura, glavčina za različite namjene, prirubnica i drugih diskastih oblika.
Otkivci unutrašnjeg i vanjskog prstena ležaja za valjkaste i kugličaste ležaje visine su 125 milimetara i prečnika do 300 milimetara, a trenutni kovački kapaciteti su 3,2 miliona komada odnosno 7000 tona prerade čelika.
Svi proizvodni procesi strogo se kontrolišu po posebnim procedurama, usklađenim sa zahtjevima kupaca, kojima se pružaju maksimalne garancije kvaliteta proizvoda i kompletan logistički servis, što podrazumijeva i isporuku na željenu adresu.
Specifičnost naše kovačke proizvodnje, a time i konkurentska prednost predstavlja tehnološki postupak kovanjem sa valjanjem, što odgovara zahtjevima za ležajne prstenove, koji se primjenjuju u najsloženijim mašinskim sklopovima. „UNIS TOK“ se profilirao kao proizvođač čija su specijalnost srednjevolumenski prstenovi, koji se ugrađuju u ležajeve za najveća vozila marki Mercedes, Volvo, Dajmler-Krajsler, Daf, Man i drugi.
Osim proizvodnje za automobilsku industriju proizvodimo i čauraste odbojnike, vučne uređaje i prstenaste opruge klase „A“ i „B“ za putničke i teretne vagone, lokomotive i cisterne.
Grupu takozvanih ostalih proizvoda čine otkivci glavčina za različite namjene, prirubnice, usadnici za plinske boce, diskovi, čaure različitih gravura i zupčanici.
U pogonu strugarske obrade, na CNC strugovima vršimo obradu osovinica, usadnica za plinske boce i diskova, što čini dio strateškog planiranja razvoja „UNIS TOK“-a i zahtjeva tržišta za strugarskom obradom.
Raspolažemo i laboratorijom za za kontrolu kvaliteta sa potrebnom opremom, uključujući i konturograf za najpreciznija mjerenja i ispise rezultata. Prilagođavanjem zahtjevima tržišta, sa potvrđenim kvalitetom, sposobnošću i pouzdanošću, dugoročnim poslovnim aranžmanima osigurali smo respaktabilno mjesto kao pouzdan poslovni partner u svijetu automobilske industrije sa dugoročnim izvoznim poslovnim aranžmanima u Njemačku, Austriju, Francusku, Mađarsku, Slovačku, Egipat, Iran, Hrvatsku, Crnu Goru i Srbiju, te Bosnu i Hercegovinu. Od najznačajnijih kupaca izdvojio bih SCHAEFFLER iz Austrije, FKL i Željeznice iz Srbije, ZVL AUTO iz Slovačke, te AUTOMETAL i Željeznice Bosne i Hercegovine.
BH BUSINESS MAGAZINE: Implementacijom kojih standarda kvaliteta poslovni proces zadovoljava zahtjevne norme zapadnoevropskog i drugih tržišta i šta predstavlja osnovne postulate poslovne politike?
S. DŽAFIĆ: Naši proizvodi dio su najzahtjevnijih mašinskih sklopova, u prvoj ugradnji sa autoindustriju i željeznicu, što zahtijeva osiguranje visokih standarda kvaliteta. Sistem kvaliteta uspostavljen je po standardu ISO 9001:2008, a izvršena je i verifikacija po standardu VDA 6.1., s obzirom da se najveći dio proizvodnje realizuje za kupce iz koncerna SCHAEFFLER -FAG-LUK-INA, kod čije smo članice FAG Austrija u statusu „A“ dobavljača. Trenutno se nalazimo u završnoj fazi cartifikacije po standardu za automobilsku industriju TS 16949.
Ključne karakteristike poslovne politike su stalna ulaganja s ciljem podizanja proizvodnih mogućnosti na još veći nivo, te kvalitet proizvoda i zadovoljstvo kupaca.
BH BUSINESS MAGAZINE: Koliko je radnika zaposleno u „UNIS TOK“-u, da li kadrovska struktura zadovoljava potrebe poslovanja i koliki prihod ostvarujete na godišnjem nivou ?
S. DŽAFIĆ: Trenutno zapošljavamo 220 radnika, čija je kvalifikaciona struktura usklađena sa usvojenom djelatnošću.
Stručnost, iskustvo i nadasve odgovoran odnos prema radnim zadacima na najbolji način se potvrđuje realizacijom svih planskih zadataka i godišnjim prihodom u iznosu od dvadesetdva miliona KM. Poštivanje elemenata ugovora sa poslovnim partnerima zahtijevaju rad u četiri smjene, ali uprkos tome ni izbliza ne možemo zadovoljiti potražnju zapadnoevropskog tržišta. Naši poslovni uspjesi time su veći, uzme li se u obzir stanje u kojem se nalazi privreda u Bosni i Hercegovini i okruženju.
ORGANI VLASTI I POJEDINCI U SLUŽBI DESTRUKCIJE PRIVREDNOG RAZVOJA
BH BUSINESS MAGAZINE: U kojoj mjeri su organi svih nivoa vlasti odgovorne za stanje u kojem se nalazi bh. privreda i kakvim ocjenjujete ambijent za bavljenje biznisom?
S DŽAFIĆ: Ambijent za bavljenje biznisom u Bosni i Hercegovini je loš. Nemamo razumijevanje lokalne zajednice, koja već godinama sprečava i ometa naš razvoj, a kao neko ko svakodnevno stvara novu vrijednost i bitno utiče na razvoj, kako lokalne tako i šire društvene zajednice, ne želim da novac dajem korumpiranim političarima i vladinim službenicima, što je u ovoj zemlji postalo pravilo.
BH BUSINESS MAGAZINE: Budite konkretniji ?
S. DŽAFIĆ: Naravno. Pojedincima, ali i određenim interesnim grupama smetam što se ne uklapam u rekeraški privredni koncept Rasima Omerovića, načelnika općine Kalesija.
Sve je počelo kada su općinske službe najprije izdale, a potom odbile odobrenje za širenje postojećeg poslovnog kompleksa.
Kao razlog za odbijanje navodno je sporni izlaz iz kruga objekta na magistralni put, iako već postojeći objekat ima sve upotrebne dozvole, pa time i izlaz na postojeći lokalni put kojim se može slobodno izlaziti na magistralni.
Nakon ovoga, u režiji načelnika, uslijedila je prodaja drugom preduzeću zemljišta koje katastarski pripada „UNIS TOK“-u, a sve s ciljem da nam se onemogući pristup željeničkoj stanici i otvaranje zasebnog kraka pruge, čime bi umnogome bila olakšana doprema za proizvodnju neophodne sirovine. Ovim postupkom spriječena je realizacija strateških planova razvoja „UNIS TOK“-a, što bi omogućilo otvaranje 600 novih radnih mjesta, a time i znatan privredni razvoj općine Kalesija.
U svim uređenim sistemima i u skladu sa poslovnim standardima, prodaja zemljišta prvo se nudi na prodaju vlasnicima susjednih parcela, a prvenstveno korisnicima parcela dodijeljenih na digotrajno korištenje . U Kalesiji je, zahvaljujući u prvom redu Rasimu Omeroviću, prodaja zemljišta provedena daleko od očiju javnosti i sve samo ne na transparentan način. Umjesto da stvara povoljan privredni ambijent i utiče na smanjenje broja nezaposlenih, on čini sve da oteža ili omete realizaciju kvalitetnih poslovnih ideja, kako meni tako i drugim privrednicima sa područja općine Kalesija koji nisu po nekim , samo njemu znanim uzusima ponašanja.
…………………………………………………………………………………………………………………..
I HUMANOST SE ŽELI SPRIJEČITI
BH BUSINESS MAGAZINE:
Problemi sa općinskom administracijom nisu Vas mimolišli ni prilikom realizacije projekata humanitarnog karaktera, među kojima i izgradnje mosta na rijeci Spreči, uništenog u majskim poplavama.
O čemu se radi ?
S DŽAFIĆ:
Jedna od posljedica prirodne katastrofe koja je tokom maja ove godine zadesila Bosnu i Hercegovinu, a time i područje općine Kalesija, bila je rušenje mosta na rijeci Spreči. Time je prekinuta putna komunikacija prema mjesnim zajednicama Gojčin i Jelovo brdo, te naselju Zelina, koje pripada mjesnoj zajednici Kalesija centar.
Sa najiskrenijom namjerom da stanovništu tog područja pomognem izgradnjom mosta vlastitim sredstvima i u što kraćem vremenskom roku, obzirom na važnost navedene putne komunikacije, od maja do polovine augusta ove godine trajalo je obezbjeđenje „papira“ za gradnju.
Razlog višemjesečnom odugovlačenju bila je namjera općine Kalesija da most izgradi sredstvima tri puta većem u odnosu na realan iznos od 150 000 KM, koliko ću investirati u realizaciju ovog projekta.
Da je reakcija općinske administracije na naše zahtjeve bila pravovremena do sada bi most bio u funkciji, a time i život navedenog naselja i mjesnih zajednica umnogome olakšan.
BH BUSINESS MAGAZINE:
Prije dvasesetak godina, tačnije 1993. ratne godine, također ste finansirali izgradnju još jednog mosta na rijeci Spreči.
U poslijeranom periodu bezbroj puta ste potvdili Vašu humanost, kako učešćem u realizaciji projekata općedruštvenoh značaja, tako i pomoći pojedincima.
Šta Vas motiviše za sve to što činite ?
S. DŽAFIĆ:
Rođen sam, odrastao na ovim prostorima, emotivno vezan i saosjećam sa svim onim što se dešava na ovom području.
Kada mi već materijalne mogućnosti dozvoljavaju zašto ne pomoći da dobrom, poštenom bosanskom čovjeku bude bolje. Most na rijeci Spreči izgrađen 1993. godine, koji pominjete u pitanju, bio je od iznimne važnosti za spajanje kalesijskih i živiničkih jedinica Armije BiH, a prednosti njegove izgradnje mogu ocijeniti oni koji su ga tada koristili i koji je i danas u upotrebi. Kada je riječ o motivima, oni su jasni i krajnje iskreni.
Živimo u vremenu poremećenih vrijednost i brojnih zloupotreba čiji smo svakodnevni svjedoci.
Svjestan sam da u brojnim zahtjevima za pomoć upućenim meni lično ili na adresu „UNIS TOK“-a, ima i onih koji su sve samo ne opravdani. Ipak želim da vjerujem u iskrenost ljudi koji žive u uslovima socijalne potrebe, a onima koji na nečastan način koriste humanost ostavljam na savjest.
…………………………………………………………………………..
PRIVREDNI GENOCID UMJESTO PARTNERSKIH ODNOSA
BH BUSINESS MAGAZINE: Od okončanja privatizacijskog postupka do danas „UNIS TOK“ bilježi konstantu razvoja svih segemnata poslovanja.
Povjerenje stečeno kod poslovnih partnera i potpisani ugovori o nastavku saradnje garancija su uspješnog poslovanja i u budućnosti. Čega nedostaje?
S. DŽAFIĆ: Nedostaje sluha od onih koji bi trebali imati partnerski odnos sa privrednicima.
To su oni koji troše budžetska sredstva osigurana u najvećoj mjeri od privrednih aktivnosti.
I kako drugačije nazvati pojedince, tačnije Rasima Omerovića i njemu slične, koji vrši privredni genocid čineći sve kako bi spriječili razvoj „UNIS TOK“-a i drugih preduzeća na području općine Kalesija. Bosna i Hercegovina vapi za novim radnim mjestima.
Hiljade mladih, obrazovanih ljudi, spremnih potvrđivanja na evidencijama su biroa za zapošljavanje.
Primorani, rade nešto sasvim drugo od onog za što su kvalifkovani. Razvojne mogućnosti „UNIS TOK“-a su ogromne, čijom realizacijom je moguće zaposliti više od hiljadu ljudi. Takvi potencijali, na žalost, nekome smetaju.
Zna se kome i zato sam uvjeren da mora doći do personalih i drugih promjena.
Prvi čovjek općine, bilo koje, mora biti neko čija će vrata biti širom otvorena za one koji stvaraju novu vrijednost, za privrednike koji ne smiju biti sputani u realizaciji razvojnih projakata.
Zaposlen čovjek znači sigurnu egzistenciju porodici, znači element opće potrošnje.
Što više zaposlenih ljudi na području lokalne zajednice znači razvijenu sredinu. I zato oni koji opstruiraju privredni progres moraju da odu, i to hitno, kako bi došli razumni ljudi koji će biti svjesni potencijala „UNIS TOK“-a i drugih privrednih subjekata općine Kalesija.
BH BUSINESS MAGAZINE: Inicijator ste potpisivanja Memoranduma o saradnji sa kantonalnim ministarstvom obrazovanja za upis odjeljenja kovača pri Srednjoškolskom centru Kalesija. Šta su željeni efekti tog projekta ?
S. DŽAFIĆ: Obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini već podavno nije ono što bi u suštini trebao biti, a to je interakcija sa potrebama privrede. Ovo je mali, ali značajan korak s ciljem obrazovanja mladih ljudi koji nakon školovanja neće biti dodatni broj nezaposlenih.
Umjesto „ulice“ imat će mogućnost zaposlenja i ovaj projakat može i mora biti urnek za druge privrednike i obrazovni sistem koji mora biti planski, shodno potrebama privrede.
BH BUSINESS MAGAZINE: Gospodine Dažfić, odakle crpite toliku energiju za rijetko viđenu svestranost i istu toliku uspješnot?
S. DŽAFIĆ: Ralno planiranje smatram temeljnim elementom uspjeha. Pozitivno promišljanje u sintezi sa zdravim porodičnim ambijentom ništa manje su bitni za pobjedu nad destrukcijom kojom smo izloženi. U načelu, sve se može, samo treba htjeti.
BIOGRAFIJA
SEAD DŽAFIĆ, rođen je 23. 11. 1953. godine u Donjim Raincima, općina Kalesija.
Potiče iz višečlane radničke porodice, odgajan u duhu poštivanja iskonskih moralnih vrlina.
Osnovnu školu pohađao je u Donjim i Gornjim Raincima, zanat završio u Ljubljani, a dalju naobrazbu sticao uporedo sa bavljenjem biznisom
Odlikuje ga humanost, potvrđena kroz učešće u brojim općedruštveno korisnim projektima, te privrženost rodnoj grudi, očitovana pored ostalog i kroz odluku da postane vlasnik „UNIS TOK“-a, pokrene proizvodnju i otvori nova radna mjesta.
Rezultati koliko je u tome uspio govore sami za sebe.
Oženjen je i otac troje djece, a porodicu smatra prvom na pijadestalu životnih vrijednosti.
Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com
0 comments